SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MIKOŁAJA REJA W REJOWCU

 

22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl

NIP 564-157-51-51

 
 


 
 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

metodyczna

 

,, Ze sztuką na Ty”

 

realizowana w  kl. IV- VI

w Szkole Podstawowej w Rejowcu

w roku szkolnym 2019/2020

  

 

Autor innowacji:

 Anna Jaworska

 

Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji

         Pomysł wprowadzenia innowacji zrodził się w wyniku refleksji nad formami spędzania czasu wolnego przez uczniów. Dziecko w  wieku szkolnym wykazuje naturalną potrzebę ekspresji twórczej. Tworzy swój własny świat. Po to, by dziecko mogło wyzwolić swój wewnętrzny świat i posługiwać się właściwymi mu sposobami ekspresji – gestem, mimiką, słowem mówionym, aktywnością plastyczną i muzyczną – trzeba uszanować jego spontaniczność i rozwijać różne formy ekspresji. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Mały artysta przeżywa radość kreacyjną, która pobudza go do dalszej zabawy formami, barwą czy dźwiękiem. Sztuka dziecka jest piękna w swojej naiwności, potrafi nas zachwycić, ująć szczególnym sposobem postrzegania otaczającego świata. Dla dziecka zaś jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości.    Rysunek, taniec, ruch, muzyka i śpiew to te rodzaje ekspresji, które wyzwalane w sposób naturalny      i umiejętnie wykorzystywane, służyć mogą rozwijaniu u dziecka potrzeby poznawania świata                i kształceniu jego aktywności edukacyjnej. Ponadto integracja plastyki, muzyki, słowa i ruchu stwarza możliwości wykorzystywania różnych form dziecięcej aktywności twórczej w jego rozwoju intelektualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Na podstawie kilkudziesięcioletniej praktyki pedagogicznej stwierdzam, że wszelkie zajęcia o charakterze twórczym – plastyka, taniec, muzyka i teatr zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem dzieci. Aktywne uczestnictwo w tych zajęciach jest dla każdego dziecka dobrą  zabawą, daje zadowolenie, radość i satysfakcję. Innowacja „Ze sztuką na Ty” uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci w II  etapie edukacji . Ponadto wskazuje główne kierunki pracy nauczyciela z dziećmi w rozwoju ich twórczości artystycznej.

 

Założenia innowacji

Proponowana innowacja będzie realizowana na  artystycznych zajęciach pozalekcyjnych   

z  uczniami klas IV –VI w wymiarze - 1 godzina tygodniowo. Dokumenty potwierdzające realizację zajęć stanowić będą: wpisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych, prace plastyczne uczniów, zdjęcia, zapisy w gazetce szkolnej, informacje na stronie internetowej szkoły.

 Innowacja ma charakter metodyczny ze względu na różnorodność zastosowanych metod. W ramach zajęć organizowane będą: zajęcia twórcze, prelekcje, warsztaty  i spotkania z lokalnym artystą, wycieczki i wizyty w galerii malarstwa, udział w konkursach i występach artystycznych.

Cel główny innowacji:

- rozwijanie możliwości artystycznych uczniów poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej i  muzycznej.

Cele szczegółowe innowacji:

-rozbudzanie zainteresowań muzycznych ,

- rozwój muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej,

- nauka śpiewania piosenek,

- słuchanie różnego typu muzyki ( od klasyki po muzykę współczesną),

- rozbudzanie zainteresowań plastycznych,

- uwrażliwienie dzieci na piękno natury i dzieł sztuk plastycznych,

- rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności w dziedzinie muzyki i plastyki, próby łączenia działań artystycznych,

- uwrażliwienie na piękno słowa mówionego, bogacenie czynnego słownictwa dzieci,

- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie,

- integracja członków zespołu i rozwijanie kontaktów interpersonalnych.

Procedury osiągania celów:

Uczeń:

- odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne,

- potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki,

 - kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,

- potrafi przezwyciężyć obawy związane z publicznymi występami,

- potrafi współdziałać w zespole,

-dostrzega piękno sztuki,

- odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań,

- rozwija własne zainteresowania i zdolności.

 

Metody i formy pracy:

    Wdrożenie i realizacja programu innowacji wskazuje na konieczność integracji zajęć plastycznych  i muzycznych.  Dobór metod i form pracy z uczniami sprzyjać będzie odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwojowi twórczości dziecięcej. Na zajęciach wykorzystywane będą:

- metody aktywizujące – odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie,

-metody słowne - rozmowa, opowiadanie, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka,

- metody oglądowe – pokaz, wzór, przykład.

   Realizując program innowacji zostaną wykorzystane wszystkie formy pracy: -indywidualna, grupowa i zbiorowa. Ponadto wykorzystane zostaną:

- zabawy twórcze,

-zabawy inscenizowane,

- zabawy ruchowo-taneczne,

- wycieczki,

-spotkania z artystami,

-konkursy,

-uroczystości,

-wystawy

- słuchanie utworów i piosenek,

- czynna ekspresja plastyczna i muzyczna,

- twórcze, kreatywne wykonywanie zadań plastycznych i muzycznych,

- zajęcia lekcyjne,

- zajęcia plastyczno-muzyczne, 

- wykorzystanie TIK: prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, quizy, krzyżówki.

Czas trwania innowacji: październik- luty 2020 r.

Osoba prowadząca  innowację:  Anna Jaworska

Adresaci: uczniowie   klas IV- VI  Szkoły Podstawowej w Rejowcu. 

HARMONOGRAM  DZIAŁAŃ

 

Lp.

 

Zadania do realizacji

 

 

Sposób realizacji/prezentacji

 

Termin realizacji

 

Odpowiedzialni

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

Aktywność muzyczna:

Uwrażliwianie uczniów na piękno muzyki- stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów z muzyką poprzez koncerty, śpiew, słuchanie muzyki w trakcie zajęć artystycznych.

 

 

 

 

Przygotowanie repertuaru na uroczystości szkolne ( wg potrzeb).

 

 

 

 

Wyrażanie muzyki ruchem, gestem, tańcem.

 

 

 

 

Zapoznanie z wyglądem i techniką gry na instrumentach.

 

 

 

 

Aktywność plastyczna:

Umożliwienie kontaktu ze sztuką- zwiedzenie ekspozycji w galerii malarstwa

 

Poznawanie technik plastycznych, narzędzi pracy i środków artystycznego wyrazu.( barwa, kształt,, kreska, linia, plama).

Stosowanie ich  w  tworzeniu własnego obrazu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksperymentowanie materiałami i narzędziami:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tworzenie galerii sztuki dziecięcej-

zachęcanie do udziału w konkursach plastycznych

 

 

Słuchanie muzyki klasycznej, relaksacyjnej, pobudzającej do pracy i skupienia się oraz przykładów różnych gatunków muzyki od starożytności do muzyki współczesnej (jazz, pop, rock, disco, rap) w trakcie zajęć plastycznych. Poznanie ról i funkcji muzyki

 ( relaksacyjna, sygnałowa, obrzędowa itp.). Wykonanie plakatów, gazetki  lub prezentacji multimedialnej.

Słuchanie, nauka słów i melodii piosenek na różne okazje (  np. apele szkolne).

Dobór repertuaru do możliwości i prezentacja podczas uroczystości szkolnych.

 

Improwizacje ruchowo-taneczne z wykorzystaniem gestodźwięków, zabawy inscenizacyjne, taneczne i rytmiczne.

 

 

Zabawy akustyczne, odkrywanie dźwięków, konstruowanie instrumentów z różnych materiałów według własnych pomysłów.

 

 

Stwarzanie okazji do poznawania miejsc prezentujących prace artystów- plastyków: galeria, wystawa.

Wyjście do Autorskiej Galerii Malarstwa- spotkanie i prelekcja artysty malarza.

Twórcze wykonywanie prac różnymi technikami plastycznymi: (rysunek,, malowanie farbami, wydzieranka, wycinanka, collage,, lepienie, orgiami, wyklejanka, zentagle itp.)

Kreatywne wykorzystywanie

 kredki świecowej, kredki ołówkowej, pasteli, kredy, farb akwarelowych i plakatowych, tempery, tuszu oraz materiałów przyrodniczych

(gałązki, patyczki, nasiona, muszle, kamyczki, liście itp.)  i materiałów różnych (  folia, skrawki materiału, bibuła, włóczka, drut) do wykonywanych prac plastycznych.

 

Rozwijanie wyobraźni plastycznej i pomysłowości poprzez tworzenie prac w oparciu o obserwacje, doświadczenia, przedstawianie  i wyrażanie zjawisk, wydarzeń i postaci fantastycznych, przedstawianie wydarzeń z życia codziennego oraz scen wyrażających odpowiedni nastrój. Operowanie różnymi rodzajami linii i plamami zależnymi od narzędzia, rysowanie na dużych powierzchniach.

 

Wykonywanie prac na konkursy plastyczne ( wg potrzeb). Wystawy prac w szkolnej galerii na II piętrze.

 

 

 

 

X 2019- II  2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X 2019-II  2020

 

 

 

 

 

 

 

XI 2019

 

 

 

 

 

 

X-XII 2019

 

 

 

 

 

 

 

X 2019

 

 

 

 

 

X 2019- II 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X 2019-II 2020

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Jaworska

 

Ewaluacja

Ewaluacja innowacji będzie prowadzona na bieżąco po zakończeniu zaplanowanych działań, w formie:

·                    obserwacji,

·                    gazetki, wystawy, zdjęcia,

·                    informacja na stronie internetowej szkoły,

·                    artykuły w prasie szkolnej i lokalnej,

·                    rozmowy z uczniami i rodzicami,

·                    analiza osiągnięć uczniów,

·                    udziały uczniów w konkursach artystycznych,

·                    zdobyte wyróżnienia i nagrody.

 Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane na bieżąco i wykorzystane do wprowadzania zmian w programie innowacji.

                                                                            Opracowała : Anna Jaworska