|
|||||||||||||||||||||||
22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl NIP 564-157-51-51 |
|||||||||||||||||||||||
PROJEKTY I INNOWACJE |
|||||||||||||||||||||||
INNOWACJA PEDAGOGICZNA metodyczna
,, Ze sztuką na Ty”
realizowana w kl. IV- VI w Szkole Podstawowej w Rejowcu w roku szkolnym 2019/2020
Autor innowacji: Anna Jaworska
Wstęp i uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji Pomysł wprowadzenia innowacji zrodził się w wyniku refleksji nad formami spędzania czasu wolnego przez uczniów. Dziecko w wieku szkolnym wykazuje naturalną potrzebę ekspresji twórczej. Tworzy swój własny świat. Po to, by dziecko mogło wyzwolić swój wewnętrzny świat i posługiwać się właściwymi mu sposobami ekspresji – gestem, mimiką, słowem mówionym, aktywnością plastyczną i muzyczną – trzeba uszanować jego spontaniczność i rozwijać różne formy ekspresji. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Mały artysta przeżywa radość kreacyjną, która pobudza go do dalszej zabawy formami, barwą czy dźwiękiem. Sztuka dziecka jest piękna w swojej naiwności, potrafi nas zachwycić, ująć szczególnym sposobem postrzegania otaczającego świata. Dla dziecka zaś jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości. Rysunek, taniec, ruch, muzyka i śpiew to te rodzaje ekspresji, które wyzwalane w sposób naturalny i umiejętnie wykorzystywane, służyć mogą rozwijaniu u dziecka potrzeby poznawania świata i kształceniu jego aktywności edukacyjnej. Ponadto integracja plastyki, muzyki, słowa i ruchu stwarza możliwości wykorzystywania różnych form dziecięcej aktywności twórczej w jego rozwoju intelektualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Na podstawie kilkudziesięcioletniej praktyki pedagogicznej stwierdzam, że wszelkie zajęcia o charakterze twórczym – plastyka, taniec, muzyka i teatr zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem dzieci. Aktywne uczestnictwo w tych zajęciach jest dla każdego dziecka dobrą zabawą, daje zadowolenie, radość i satysfakcję. Innowacja „Ze sztuką na Ty” uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci w II etapie edukacji . Ponadto wskazuje główne kierunki pracy nauczyciela z dziećmi w rozwoju ich twórczości artystycznej.
Założenia innowacji Proponowana innowacja będzie realizowana na artystycznych zajęciach pozalekcyjnych z uczniami klas IV –VI w wymiarze - 1 godzina tygodniowo. Dokumenty potwierdzające realizację zajęć stanowić będą: wpisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych, prace plastyczne uczniów, zdjęcia, zapisy w gazetce szkolnej, informacje na stronie internetowej szkoły. Innowacja ma charakter metodyczny ze względu na różnorodność zastosowanych metod. W ramach zajęć organizowane będą: zajęcia twórcze, prelekcje, warsztaty i spotkania z lokalnym artystą, wycieczki i wizyty w galerii malarstwa, udział w konkursach i występach artystycznych. Cel główny innowacji: - rozwijanie możliwości artystycznych uczniów poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej i muzycznej. Cele szczegółowe innowacji: -rozbudzanie zainteresowań muzycznych , - rozwój muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej, - nauka śpiewania piosenek, - słuchanie różnego typu muzyki ( od klasyki po muzykę współczesną), - rozbudzanie zainteresowań plastycznych, - uwrażliwienie dzieci na piękno natury i dzieł sztuk plastycznych, - rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności w dziedzinie muzyki i plastyki, próby łączenia działań artystycznych, - uwrażliwienie na piękno słowa mówionego, bogacenie czynnego słownictwa dzieci, - kształcenie umiejętności współdziałania w grupie, - integracja członków zespołu i rozwijanie kontaktów interpersonalnych. Procedury osiągania celów: Uczeń: - odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne, - potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki, - kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności, - potrafi przezwyciężyć obawy związane z publicznymi występami, - potrafi współdziałać w zespole, -dostrzega piękno sztuki, - odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań, - rozwija własne zainteresowania i zdolności.
Metody i formy pracy: Wdrożenie i realizacja programu innowacji wskazuje na konieczność integracji zajęć plastycznych i muzycznych. Dobór metod i form pracy z uczniami sprzyjać będzie odkrywaniu wrodzonych uzdolnień i rozwojowi twórczości dziecięcej. Na zajęciach wykorzystywane będą: - metody aktywizujące – odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie, -metody słowne - rozmowa, opowiadanie, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka, - metody oglądowe – pokaz, wzór, przykład. Realizując program innowacji zostaną wykorzystane wszystkie formy pracy: -indywidualna, grupowa i zbiorowa. Ponadto wykorzystane zostaną: - zabawy twórcze, -zabawy inscenizowane, - zabawy ruchowo-taneczne, - wycieczki, -spotkania z artystami, -konkursy, -uroczystości, -wystawy - słuchanie utworów i piosenek, - czynna ekspresja plastyczna i muzyczna, - twórcze, kreatywne wykonywanie zadań plastycznych i muzycznych, - zajęcia lekcyjne, - zajęcia plastyczno-muzyczne, - wykorzystanie TIK: prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, quizy, krzyżówki. Czas trwania innowacji: październik- luty 2020 r. Osoba prowadząca innowację: Anna Jaworska Adresaci: uczniowie klas IV- VI Szkoły Podstawowej w Rejowcu. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Ewaluacja Ewaluacja innowacji będzie prowadzona na bieżąco po zakończeniu zaplanowanych działań, w formie: · obserwacji, · gazetki, wystawy, zdjęcia, · informacja na stronie internetowej szkoły, · artykuły w prasie szkolnej i lokalnej, · rozmowy z uczniami i rodzicami, · analiza osiągnięć uczniów, · udziały uczniów w konkursach artystycznych, · zdobyte wyróżnienia i nagrody. Uzyskane wyniki ewaluacji będą analizowane na bieżąco i wykorzystane do wprowadzania zmian w programie innowacji. Opracowała : Anna Jaworska
|
|||||||||||||||||||||||