SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MIKOŁAJA REJA W REJOWCU

 

22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl

NIP 564-157-51-51

 
 

       

A to miej na pilnej pieczy, abyś czytał, kiedy tylko możesz

Mikołaj Rej

 

Projekt biblioteczny - „Rodzinne czytanie”

Przeznaczony dla uczniów klas I- III  i ich rodziców do realizacji przez bibliotekę szkolną  w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Reja  w Rejowcu w roku szkolnym 2018/2019

CZAS TRWANIA:  X  2018 r. do XII 2018 r.

Główne założenia

Głównymi celami projektu jest podtrzymywanie tradycji czytania książek, propagowanie idei czytania wśród rodzin, a także promocja literatury.

Cele :

– Budowanie więzi  pomiędzy  pokoleniami.
– Kształtowanie chęci i nawyku do czytania
Motywowanie uczniów do czytania,
– Bogacenie języka, rozwijanie pamięci, wyobraźni i twórczego myślenia
– Nabywanie nowych wiadomości i umiejętności
– Kształtowanie właściwych postaw

 

Sposoby realizacji celów:

·         Zajęcia i spotkania  biblioteczne

·         Zajęcia lekcyjne

·         praca uczniów i rodziców

 

Metody :

·         Praktycznego działania: czytanie, słuchanie, rysowanie, pisanie

·         Konkurs, wystawa

 

Realizacja projektu odbywać się będzie we współpracy z nauczycielami klas I-III

Projekt przewiduje:

Planowane działania:

Osoby wspierające

Termin

Zapoznanie z Projektem rodziców uczniów klas 1-3

Wypożyczanie książek uczniom klas 1 od  września podczas wizyt wraz z wychowawcami

Zajęcia biblioteczne w poszczególnych klasach z udziałem rodziców lub innych członków rodziny w  celu głośnego czytania wybranej literatury – spotkanie z literaturą dziecięcą

Wykonanie prac plastycznych przez uczniów lub uczniów i rodziców (kl.1) – okładka lub obwoluta do wybranej książki.

Projektowanie haseł promujących książkę i czytelnictwo (plakat) – konkurs

Wystawa prac  plastycznych

 

 

Wychowawcy

 

Rodzice,

dziadkowie

 

 

 

 

IX

 

Od IX

X-XII

 

 

 

XI-XII

 

Reklamowanie biblioteki i prowadzonych w ramach Projektu działań:

-zamieszczanie  na stronie internetowej szkoły relacji z działań, oraz w Żaczku

- wystawy wykonanych prac

 

 

I. Borowska, P.Mierzyński, 

 

Podczas trwania Projektu X-XII

 

Działania realizowane podczas projektu oraz jego podsumowanie prezentowane będą na stronie internetowej szkoły oraz w gazetce szkolnej Żaczek. Prace wykonane przez uczniów i rodziców gromadzone będą w bibliotece szkolnej.

Ewaluacja programu nastąpi poprzez:

- analizę ankiet przeprowadzonych wśród grupy rodziców i nauczycieli.

- wystawę prac wykonanych przez uczniów w czasie realizacji projektu.

Opracowała: Iwona Borowska

W  trakcie realizacji projektu przeprowadzono następujące działania:

- Wypożyczanie książek uczniom klas 1 od początku września podczas wizyt wraz z wychowawcami i  rodzicami;

- Zajęcia biblioteczne w poszczególnych klasach z udziałem rodziców w celu głośnego czytania wybranej literatury;

- Wykonanie prac plastycznych przez uczniów i rodziców – okładka lub obwoluta do wybranej książki (zorganizowano wystawę prac na szkolnym korytarzu);  

-Projektowanie haseł promujących książkę i czytelnictwo - konkurs na plakat. Nagrodzone hasło konkursowe: „Czytam bo lubię, czytam, bo chcę, kto dużo czyta, ten dużo wie”

Uczniowie klas 1 wypożyczali książki, które w większości czytali wraz z rodzicami. W każdej klasie rodzice czytali głośno uczniom na zajęciach wybrane książki, czasem wspólnie ze swoimi dziećmi. Projekt zaangażował rodziców do udziału w działaniach zawartych w „Rodzinnym czytaniu”.

Według większości rodziców uczestniczących w projekcie jego działania przyczyniły się do tego, że dzieci częściej sięgają po książki, nabywają nowe wiadomości, rozwijają wyobraźnię i twórcze myślenie, a ponadto do budowania więzi między rodzicem, a dzieckiem. Rodzice pomysł uznali za bardzo dobry i przydatny w rozwoju i nauce dzieci. Dzięki czytaniu z rodzicami dziecko częściej sięga po książkę. Kilku rodziców zasugerowało, aby projekt kontynuować w przyszłości. Według nauczycieli warto korzystać z pomocy rodziców przy działaniach podejmowanych w szkole. Zajęcia były inspiracją dla rodziców jak można spędzać  z dziećmi czas. Były też podpowiedzią jakie książki dzieci lubią, jakie można kupić, a jakie wypożyczyć.

Uczniowie powiedzieli, że rodzice spędzali z nimi więcej czasu podczas czytania czy wykonywania prac plastycznych. Wszyscy zgodnie mówili, że lubią, gdy rodzice spędzają z nimi czas. Zajęcia podobały im się, bo rodzice pięknie czytali „fajne i śmieszne bajki”.

Ze względu na zaangażowanie rodziców chętnie skorzystamy z ich udziału w zaplanowanych działaniach biblioteki na przykład w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” oraz konkursach, w których prace będą wykonywane wspólnie – dziecko i rodzice.

Bibliotekarka Iwona Borowska