|
|||||||||||||||||||||||
22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl NIP 564-157-51-51 |
|||||||||||||||||||||||
PROJEKTY I INNOWACJE |
|||||||||||||||||||||||
A to miej na pilnej pieczy, abyś czytał, kiedy tylko możesz
Projekt biblioteczny - „Rodzinne czytanie” Przeznaczony dla uczniów klas I- III i ich rodziców do realizacji przez bibliotekę szkolną w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Reja w Rejowcu w roku szkolnym 2018/2019 CZAS TRWANIA: X 2018 r. do XII 2018 r. Główne założenia Głównymi celami projektu jest podtrzymywanie tradycji czytania książek, propagowanie idei czytania wśród rodzin, a także promocja literatury. Cele :
– Budowanie więzi pomiędzy pokoleniami.
Sposoby realizacji celów: · Zajęcia i spotkania biblioteczne · Zajęcia lekcyjne · praca uczniów i rodziców
Metody : · Praktycznego działania: czytanie, słuchanie, rysowanie, pisanie · Konkurs, wystawa
Realizacja projektu odbywać się będzie we współpracy z nauczycielami klas I-III Projekt przewiduje:
Działania realizowane podczas projektu oraz jego podsumowanie prezentowane będą na stronie internetowej szkoły oraz w gazetce szkolnej Żaczek. Prace wykonane przez uczniów i rodziców gromadzone będą w bibliotece szkolnej. Ewaluacja programu nastąpi poprzez: - analizę ankiet przeprowadzonych wśród grupy rodziców i nauczycieli. - wystawę prac wykonanych przez uczniów w czasie realizacji projektu. Opracowała: Iwona Borowska W trakcie realizacji projektu przeprowadzono następujące działania: - Wypożyczanie książek uczniom klas 1 od początku września podczas wizyt wraz z wychowawcami i rodzicami; - Zajęcia biblioteczne w poszczególnych klasach z udziałem rodziców w celu głośnego czytania wybranej literatury; - Wykonanie prac plastycznych przez uczniów i rodziców – okładka lub obwoluta do wybranej książki (zorganizowano wystawę prac na szkolnym korytarzu); -Projektowanie haseł promujących książkę i czytelnictwo - konkurs na plakat. Nagrodzone hasło konkursowe: „Czytam bo lubię, czytam, bo chcę, kto dużo czyta, ten dużo wie” Uczniowie klas 1 wypożyczali książki, które w większości czytali wraz z rodzicami. W każdej klasie rodzice czytali głośno uczniom na zajęciach wybrane książki, czasem wspólnie ze swoimi dziećmi. Projekt zaangażował rodziców do udziału w działaniach zawartych w „Rodzinnym czytaniu”. Według większości rodziców uczestniczących w projekcie jego działania przyczyniły się do tego, że dzieci częściej sięgają po książki, nabywają nowe wiadomości, rozwijają wyobraźnię i twórcze myślenie, a ponadto do budowania więzi między rodzicem, a dzieckiem. Rodzice pomysł uznali za bardzo dobry i przydatny w rozwoju i nauce dzieci. Dzięki czytaniu z rodzicami dziecko częściej sięga po książkę. Kilku rodziców zasugerowało, aby projekt kontynuować w przyszłości. Według nauczycieli warto korzystać z pomocy rodziców przy działaniach podejmowanych w szkole. Zajęcia były inspiracją dla rodziców jak można spędzać z dziećmi czas. Były też podpowiedzią jakie książki dzieci lubią, jakie można kupić, a jakie wypożyczyć. Uczniowie powiedzieli, że rodzice spędzali z nimi więcej czasu podczas czytania czy wykonywania prac plastycznych. Wszyscy zgodnie mówili, że lubią, gdy rodzice spędzają z nimi czas. Zajęcia podobały im się, bo rodzice pięknie czytali „fajne i śmieszne bajki”. Ze względu na zaangażowanie rodziców chętnie skorzystamy z ich udziału w zaplanowanych działaniach biblioteki na przykład w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” oraz konkursach, w których prace będą wykonywane wspólnie – dziecko i rodzice. Bibliotekarka Iwona Borowska
|
|||||||||||||||||||||||