|
Projekt edukacyjny dla uczniów klas I - III
Temat projektu |
Matematyka wokół nas |
Skład zespołu projektowego |
Ewa Lipska (koordynator sieci), Iwona
Molin (SP 8 Chełm), Marianna Niemczuk (SP8 Chełm), Elżbieta
Katarzyna Kasperek (SP Siennica Nadolna), Anna Prus (SP
Rejowiec), Barbara Klimowicz (SP Rejowiec), Bożena
Goszczyńska (doradca met. LSCDN), Agnieszka Jaroszek (SP7
Chełm), Agnieszka Janiec Rogowska (SP Rejowiec), Irena
Jędruszczak (SP Rejowiec), Jolanta Lewandowska-Giereś (PSP1
Krasnystaw), Dorota Mojska (PSP1 Krasnystaw), Ewa Kryszczuk
(SP5 Chełm), Dorota Kuchta (SP11 Chełm) |
Dane kontaktowe
|
Ewa Lipska – koordynator sieci
elipska@lscdn.pl
Sieć współpracy nauczycieli edukacji
wczesnoszkolnej przy LSCDN Oddział w Chełmie
ul. Waśniewskiego 17
22-100 Chełm |
Adresat |
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej |
Założenia programowe |
Wychodząc naprzeciw
poszukiwaniom nauczycieli w zakresie skutecznych,
efektywnych sposobów nauczania matematyki
w klasach I-III międzyszkolny zespół nauczycieli postanowił
opracować propozycję projektu edukacyjnego, którego celem
jest podjęcie ukierunkowanych działań służących
kształtowaniu kompetencji matematycznych uczniów klas
młodszych oraz ukazanie matematyki jako nauki mającej
praktyczne wykorzystanie w życiu codziennym.
Jedną z najważniejszych
umiejętności rozwijanych w ramach kształcenia ogólnego w
szkole podstawowej jest sprawne wykorzystywanie narzędzi
matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia
matematycznego.
Zaproponowane obszary
tematyczne wywodzą się z różnych dziedzin życia codziennego
takich jak: zakupy, urodziny - czas kalendarzowy,
podróżowanie - czasz zegarowy, projektowanie przestrzeni,
czy kuchnia
Na podst. Załącznika 2
Rozporządzenia MEN z 14 lutego 2017 r. / podstawa programowa/
Kształcenie ogólne w szkole
podstawowej ma na celu m.in.:
-
rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność,
innowacyjność i przedsiębiorczość;
-
rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego
myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.
Zaproponowane uczniom
problemy mają służyć rozwijaniu powyższych kompetencji oraz
uczyć współdziałania i współpracy.
Zastosowanie metody projektu
umożliwi zastosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych
rozwiązań metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną
samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stworzy
uczniom warunki
do indywidualnego kierowania procesem uczenia się poprzez
przejęcie przez nich odpowiedzialności za wykonanie zadań,
wesprze integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie,
dzięki pracy w grupie, będą rozwiązywać problemy, aktywnie
słuchać, skutecznie komunikować się.
Projekt swoim zakresem obejmuje
edukację matematyczną, jednak zintegrowane działa wg
inwencji nauczycieli mogą wkraczać w obszary edukacji
technicznej i informatycznej. |
Założenia organizacyjne |
Czas realizacji : luty 2020- maj
2020
Liczba godzin: 10 – 12 godzin
Rodzaj projektu : przedmiotowy: z
zakresu edukacji matematycznej
Warunki udziału w projekcie:
•
Do realizacji projektu może przystąpić każdy
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, który zgłosi chęć
udziału przesyłając kartę zgłoszenia do dn. 10.02.2020 r.
•
Podczas realizacji działań projektowych należy
dostosować tematykę oraz formy realizacji do możliwości
grupy wiekowej uczniów.
•
Ze zrealizowanych działań gromadzona jest
dokumentacja w postaci wytworów pracy uczniów, opracowanych
przez nauczycieli scenariuszy, kart pracy, wykresów i
zestawień w formach tabelarycznych, fotorelacji, filmików.
itp. Materiały te będą stanowiły źródło inspiracji i
wymiany doświadczeń dla sieci współpracy i zainteresowanych
nauczycieli oraz zostaną umieszczone na stronie Centrum
Wymiany Wiedzy
https://lscdn.pl/pl/publikacje/cww/10466,Centrum-Wymiany-Wiedzy.html
•
Na zakończenie realizacji projektu nauczyciel
– realizator opracuje sprawozdanie uwzględniające jakościowe
i ilościowe dane z podjętych działań wg podanego wzoru.
•
Nauczyciele otrzymają indywidualne certyfikaty
udziału w projekcie zaś uczniowie dyplom zbiorowy.
•
W ramach działań sieci współpracy zostanie
zorganizowane Forum Wymiany Doświadczeń, podczas którego
zostaną zaprezentowane efekty realizacji projektu. |
Cel projektu |
Dla nauczycieli:
- poszukiwanie sposobów prezentacji
sytuacji życiowych, jako problemów matematycznych;
- organizacja sytuacji dydaktycznych
skłaniających uczniów do prowadzenia pomiarów, obliczeń,
szacowania, sprawdzania, porządkowania, argumentowania
i wnioskowania;
- opracowanie scenariuszy, kart
pracy, zadań, zestawień danych związanych z omawianymi
zagadnieniami;
- współpraca z innymi nauczycielami,
wymiana doświadczeń, wzbogacenie warsztatu pracy w nowe
rozwiązania metodyczne.
Dla uczniów:
1. Pogłębienie wiedzy w zakresie:
·
podstawowych operacji i sposobów prezentacji
matematycznych,
·
znajomości miar i struktur (w zakresie wagi,
czasu, obliczeń pieniężnych, pomiaru długości);
·
rozumienia terminów i pojęć matematycznych
(odcinek, obwód, symetria, siła nabywcza pieniądza, netto,
brutto, tara);
2. W obszarze umiejętności:
- doskonalenie umiejętności
rozumowania w sposób matematyczny oraz komunikowania się
językiem matematycznym;
- posługiwanie się narzędziami i
korzystanie z pomocy, w tym z wagi, zegara, miarek,
monet i banknotów, kalendarza, danych statystycznych i
wykresów w rozwiazywaniu codziennych problemów
matematycznych.
3. W obszarze postaw:
- kształtowanie chęci poszukania
argumentów i oceniania ich zasadności;
- budowanie otwartości na
współpracę.
|
Oczekiwane efekty |
Uczniowie prezentują wiedzę i umiejętności wynikające z
kompetencji matematycznych:
·
Liczą,
·
Szacują,
·
stosują poznawane miary,
·
posługują się terminami i pojęciami matematycznymi,
·
badają, poszukują, dociekają,
·
argumentują i formułują wnioski na podstawie dowodów,
·
posługują się narzędziami i pomocami dydaktycznymi dla
osiągnięcia celu,
·
posługują się danymi naukowymi przy podejmowaniu decyzji,
·
wykorzystują matematyczne sposoby myślenia (myślenie
logiczne i przestrzenne),
·
stosują matematyczne sposoby prezentacji (modele, wykresy,
tabele) do zapisu danych.
Uczniowie prezentują postawy, które są komponentem
kompetencji matematycznych:
·
przejawiają ciekawość i krytyczne rozumienie świata oraz
szacunek dla prawdy;
·
współpracują w rozwiązywaniu problemów komunikując się
językiem matematycznym.
|
Szczegółowy harmonogram projektu
Obszar tematyczny |
Proponowane działania |
Aktywności uczniów pomoce |
Pomoce
dydaktyczne |
Czas realizacji |
Pieniądze
|
a.
Zabawy z monetami i banknotami.
b.
Zabawa w sklep – kupowanie, sprzedawanie.
c.
Obliczenia z wykorzystaniem paragonów.
d.
Gazetki reklamowe (najdroższy, najtańszy, na ile
wystarczy).
e.
Oszczędności – rytmiczność.
|
·
Szacowanie
·
Porównywanie
·
Porządkowanie
·
Obliczanie sum i różnic
·
Obliczanie/wypłacanie reszty
*Zbieranie/Gromadzenie paragonów z
różnych sklepów
*Wykonanie prezentacji nt. „Historia
pieniądza” |
·
monety, banknoty lub ich zastępniki
·
paragony
·
rekwizyty do sklepu
·
gazetki reklamowe
·
karty oszczędności
·
kalkulatory
|
3 godziny |
Czas |
a.
Analiza programu TV.
b.
Układanie programu dziennego telewizji szkolnej.
c.
Rozkład jazdy – wycieczka
na przystanek autobusowy.
d.
Plan dnia.
e.
Kalendarz – długość dnia i nocy
w różnych porach roku – kartka
z kalendarza.
f.
Kalendarz klasowych urodzin
na osi czasu.
|
·
Porządkowanie programu
wg podanego kryterium np. godziny emisji
·
obliczanie czasu trwania programu
g.
obliczenia zegarowe
w zakresie częstotliwości odjazdów
h.
planowanie czynności dziennych w czasie
·
praktyczne obliczenia zegarowe
·
Projektowanie kartki
z kalendarza
·
Wykonanie na osi czasu – kalendarza klasowych
urodzin |
·
program telewizyjny lub jego powiększona
·
kserokopia- rozsypanka
·
kserokopie rozkładu jazdy busów, autobusów
podmiejskich,
·
zdjęcia rozkładów jazdy,
·
rozkłady jazdy pozyskane z Internetu
·
kalendarze ścienne,
w tym kalendarz „Zdzierak”
·
przybory plastyczne |
3 godziny
|
W kuchni
i „Warzywniaku”
Waga |
a)
Poznanie różnych wag.
b)
Budowanie wagi, przeważanie towarów za pomocą
odważników- zastępników.
c)
Porządkowanie towarów ze względu na masę.
d)
Wycieczka do „Warzywniaka” – zebranie informacji
do obliczeń (netto, tara, brutto).
e)
Odmierzanie za pomocą szklanki
i łyżki towarów sypkich (Ile szklanek mąki zmieści się w
jednym kilogramie produktu, a ile szklanek soli mieści się w
1 kg?)
f)
*Przepis na ciasto – „Przeliczamy na gramy”.
|
·
Wykonanie wagi z wieszaka i torebek foliowych
·
Odważanie, porównywanie
·
Określanie masy towarów
·
Szacowanie
·
Porządkowanie
·
Wnioskowanie na podstawie wykonanych pomiarów
·
Przeliczanie wg różnych miar
·
*Przygotowanie „kalkulatora kuchennego”, czyli
listy produktów kuchennych
w przeliczeniu na różne miary |
·
wagi różnych rodzajów, w tym waga szalkowa,
waga kuchenna
·
odważniki i ich zastępniki (orzechy, fasola,
klocki itp.)
·
materiały do budowy wagi: wieszaki, reklamówki
lub torebki foliowe
·
miarki- łyżki, szklanki
·
produkty: mąka, cukier, sól, makaron itp.
·
książka kucharska |
2-3 godziny |
Geometria
|
a)
Budowanie modeli figur płaskich
i przestrzennych wg podanego warunku.
b)
Figury wokół nas- wycieczka
po okolicy.
c)
Projektowanie planu placu zabaw lub ogrodu. |
·
Konstruowanie
·
Wnioskowanie, argumentowanie
·
Liczenie
·
Odmierzanie długości
·
Rysowanie odcinków, linii łamanych, figur
geometrycznych
·
*Wykonanie makiety placu zabaw lub ogrodu na
podstawie przygotowanego planu
·
*Zebranie informacji przez uczniów nt.
najwyższych budynków świata, wykonanie wykresu. |
·
patyczki, plastelina, pianki, makaron, słomki
·
plany osiedla, miejscowości
·
materiały
do przygotowania makiety
·
miarki: linijki, ekierki, miary krawieckie
itp. |
2 godziny |
Podsumowanie projektu:
a)
Przygotowanie przez zespoły klasowe podzielone na
grupy planu wycieczki jednodniowej do wybranego miasta,
uwzględniającego odległości, czas, kosztorys wydatków.
b)
Wykonanie prezentacji multimedialnej lub plakatu z
opracowana propozycją.
c)
Zaprezentowanie efektów pracy grupowej w klasie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwagi:
*Zadania z gwiazdką do
wykonania w zależności od możliwości uczniów.
O kolejności
realizacji podanych obszarów tematycznych, przebiegu zajęć oraz
czasie ich trwania decyduje nauczyciela realizujący projekt
|
|