|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl NIP 564-157-51-51 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROJEKTY I INNOWACJE |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innowacja pedagogiczna
„Uprzejmość
to waluta, przysłowie perskie
Barbara Klimowicz Anna Prus Agnieszka Janiec – Rogowska Irena Jędruszczak Dorota Bednarska Ewa Nowak Renata Adamczuk Barbara Kwiatkowska ks. Jacek Jakubiec
Szkoła Podstawowa im. M. Reja w Rejowcu, rok szkolny 2019/2020 Zakres innowacji
Termin realizacji: październik- luty 2019/2020 Adresaci: uczniowie klas 1 – 3
Zajęcia innowacyjne będą
odbywać się w ramach edukacji społecznej – 1 raz w miesiącu,
informatycznej, zajęć rozwijających kreatywne myślenie, religii oraz
wyjazdów, wycieczek
Motywacja wprowadzenia innowacji
Dobre
maniery to nic innego jak serdeczność, uprzejmość i życzliwość dla
innych.
Kulturę osobistą i dobre maniery kształtujemy przez całe życie.
Istotne jest jednak, aby rozpocząć tę pracę od najwcześniejszych
lat. Nienaganne formy zachowania powinny być nawykami zakorzenionymi
Motywacją do podjęcia
działań innowacyjnych były obserwacje zachowań uczniów w różnych
sytuacjach życia szkolnego oraz wyniki diagnoz z edukacji
przyrodniczo - społecznej, gdzie zadania dotyczące stosowania
zwrotów grzecznościowych, zachowań wobec rówieśników
Założenia innowacji
Główną intencją innowacji jest przybliżenie dzieciom zasad kulturalnego zachowania. Podstawą naszych działań będzie nauka grzeczności, co przełoży się na wychowanie kulturalnego człowieka. Będziemy uczyć dzieci między innymi prawidłowych zasad postępowania, stosowania zwrotów grzecznościowych, odpowiedniego zachowania się przy stole, dbania o swój wygląd zewnętrzny, higienę osobistą, dobrych manier w miejscach publicznych, podczas uroczystości szkolnych, wyjazdów i wycieczek, zabaw z kolegami itp. Działania podjęte w projekcie innowacyjnym mają na celu wzmacnianie wychowawczej roli szkoły i posłużą budowaniu określonych nawyków kulturalnych u dzieci. Prezentowana innowacja ma charakter metodyczny. Aby nauka była interesująca poszukiwałyśmy ciekawych metod pracy z dziećmi. Zdecydowałyśmy się na elementy pedagogiki zabawy (pląsy, piosenki, zabawy muzyczno – ruchowe), metody praktycznego działania, rozwijające kreatywne myślenie, metody plastyczne, inscenizacje, wykorzystanie na zajęciach TIK oraz wzmocnienia pozytywne.
Cele
Ø
poznanie podstawowych zasad dobrego wychowania i rozbudzenie
potrzeby ich Ø wdrożenie dobrych manier i motywowanie do ich stosowania nie tylko na terenie szkoły, Ø nabywanie umiejętności odpowiedniego zachowania w różnych sytuacjach szkolnych, Ø podniesienie kultury osobistej wśród uczniów, Ø zapobieganie zachowaniom agresywnym.
Działania Kultura osobista jest wizytówką każdego człowieka. Dlatego warto znać zasady dobrych manier i korzystać z nich w praktyce. W tym celu proponujemy następujące działania:
Przewidywane efekty
Uczeń zna: • zasady dobrego zachowania (w szkole, w grupie, przy stole i innych sytuacjach). Uczeń rozumie: • konieczność przestrzegania zasad dobrego zachowania. Uczeń potrafi: • podawać przykłady dobrych i nagannych przejawów zachowań z życia codziennego, •zachować się w różnych sytuacjach życia szkolnego. Ewaluacja
Ewaluacją naszej innowacji będzie prezentacja przedstawienia „Brzechwa uczy nas dobrych manier”. Sposobem ewaluacji będzie również: - obserwacja zachowań uczniów, w różnych sytuacjach, która posłuży do opracowania opisowych ocen zachowania na I półrocze, - ankieta wśród dzieci i rodziców, której celem będzie pozyskanie informacji zwrotnej na temat skuteczności podejmowanych działań, - artykuły w prasie szkolnej i lokalnej.
„Dobre maniery świadczą o szacunku i wrażliwości na potrzeby innych” Bibliografia 1. Kasdepke G. ”Bon czy ton. Savoir vivre dla dzieci. Wydawnictwo Literatura, Łódź 2012 2. Krzyżanek J. „Dobre maniery, czyli savoir- vivre dla dzieci.” Papilon, Poznań 2011
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||