SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MIKOŁAJA REJA W REJOWCU

 

22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl

NIP 564-157-51-51

 
 


 
 

Innowacja pedagogiczna 
 „Mistrz dobrych manier”
realizowana w klasach 1 – 3
Szkoły Podstawowej im. M. Reja w Rejowcu
w roku szkolnym 2019/2020

  

 Uprzejmość to waluta,
co bogaci nie tego, kto ją otrzymuje,
lecz tego, kto ją rozdaje”

przysłowie perskie


Zespół autorski:

Barbara Klimowicz

Anna Prus

Agnieszka Janiec – Rogowska

Irena Jędruszczak

Dorota Bednarska

Ewa Nowak

Renata Adamczuk

Barbara Kwiatkowska

ks. Jacek Jakubiec

 

 

 

 

Szkoła Podstawowa im. M. Reja w Rejowcu, rok szkolny 2019/2020

Zakres innowacji

 

Termin realizacji: październik- luty 2019/2020

Adresaci: uczniowie klas 1 – 3

Zajęcia innowacyjne będą odbywać się w ramach edukacji społecznej – 1 raz w miesiącu, informatycznej, zajęć rozwijających kreatywne myślenie, religii oraz wyjazdów, wycieczek
i uroczystości szkolnych.

 

 

Motywacja wprowadzenia innowacji

 

Dobre maniery to nic innego jak serdeczność, uprzejmość i życzliwość dla innych. Kulturę osobistą i dobre maniery kształtujemy przez całe życie. Istotne jest jednak, aby rozpocząć tę pracę od najwcześniejszych lat. Nienaganne formy zachowania powinny być nawykami zakorzenionymi
i wpajanymi od dzieciństwa.

 

Motywacją do podjęcia działań innowacyjnych były obserwacje zachowań uczniów w różnych sytuacjach życia szkolnego oraz wyniki diagnoz z edukacji przyrodniczo - społecznej, gdzie zadania dotyczące stosowania zwrotów grzecznościowych, zachowań wobec rówieśników
i zachowań w miejscach publicznych wypadły słabo. Zespół nauczycieli I etapu edukacyjnego podsumowując swoją pracę podjął decyzję o realizacji w roku szkolnym 2019/2020 działań innowacyjnych „Mistrz dobrych manier”.  

 

 

Założenia innowacji

 

Główną intencją innowacji jest przybliżenie dzieciom zasad kulturalnego zachowania. Podstawą naszych działań będzie nauka grzeczności, co przełoży się na wychowanie kulturalnego człowieka. Będziemy uczyć dzieci między innymi prawidłowych zasad postępowania, stosowania zwrotów grzecznościowych, odpowiedniego zachowania się przy stole, dbania o swój wygląd zewnętrzny, higienę osobistą, dobrych manier w miejscach publicznych, podczas uroczystości szkolnych, wyjazdów i wycieczek, zabaw z kolegami itp. Działania podjęte w projekcie innowacyjnym mają na celu wzmacnianie wychowawczej roli szkoły i posłużą budowaniu określonych nawyków kulturalnych u dzieci. Prezentowana innowacja ma charakter metodyczny. Aby nauka była interesująca poszukiwałyśmy ciekawych metod pracy z dziećmi. Zdecydowałyśmy się na elementy pedagogiki zabawy (pląsy, piosenki, zabawy muzyczno – ruchowe), metody praktycznego działania, rozwijające kreatywne myślenie, metody plastyczne, inscenizacje, wykorzystanie na zajęciach TIK oraz wzmocnienia pozytywne.

 

 

Cele

 

Ø  poznanie podstawowych zasad dobrego wychowania i rozbudzenie potrzeby ich
stosowania,

Ø  wdrożenie dobrych manier i motywowanie do ich stosowania nie tylko na terenie szkoły,

Ø  nabywanie umiejętności odpowiedniego zachowania w różnych sytuacjach szkolnych,

Ø  podniesienie kultury osobistej wśród uczniów,

Ø  zapobieganie zachowaniom agresywnym.

 

 

 

Działania

Kultura osobista jest wizytówką każdego człowieka. Dlatego warto znać zasady dobrych

manier i korzystać z nich w praktyce. W tym celu proponujemy następujące działania:

 

 

L.p

Działania

Efekty

Uwagi o realizacji

1.

Magiczne słowa”- czytanie literatury dziecięcej, wyeksponowanie zwrotów grzecznościowych w klasach.

Uczeń:

- wypowiada się na temat prezentowanych treści,

- zna i wie, w jaki sytuacjach należy stosować zwroty grzecznościowe,

- tworzy prace plastyczne.

narzędzia TIK

2.

Mistrz dobrych manier – wizytówka.

Uczeń:

- wyszukuje określenia do poszczególnych liter hasła,

- tworzy grupowe wizytówki.

m. kreatywna
praca w grupach -
kl. II i III

3.

Zabawa w detektywa „Przyłap mnie na dobrym zachowaniu”.

Uczeń:

- dostrzega pozytywne zachowania u kolegów,

- zapisuje je na karteczce
i daje koledze.

m. wzmocnień pozytywnych

4.

Przygotowanie na korytarzu „Drzewa życzliwości” z „listkami” pozdrowień i podziękowań.

Uczeń:

- potrafi napisać do kolegi życzliwe pozdrowienie, podziękowanie, miłe zdania.

 

5.

Wykonanie tabliczek z hasłem, rymowanką, powiedzeniem lub wierszykiem o kulturalnym zachowaniu – galeria prac.

 

Uczeń:

- potrafi wyjaśnić znaczenie prezentowanego hasła grzecznościowego,

- przygotowuje ozdobną ramkę, w której umieszcza hasło.

m. kreatywna

6.

 Kodeks Dobrych Manier – opracowanie przez uczniów
i umieszczenie w klasie.

Uczeń:

- tworzy zasady poprawnych zachowań i zapisuje je w odpowiedniej formie,

-  tworzy kodeks w wybranej formie np. drzewko dobrych manier.

praca w grupach

7.

Konkurs plastyczny „Kulturalni
w szkole i w domu”.

Uczeń:

- wykonuje pracę plastyczną dowolną techniką.

 

8

Aranżacja stołu do obiadu, kulturalne spożywanie posiłku.

Uczeń:

- potrafi ułożyć sztućce
i talerze do obiadu,

- zna i stosuje zasady kulturalnego spożywania posiłku,

- stosuje zwroty grzecznościowe.

zajęcia na stołówce szkolnej

9.

Śniadanie daje moc – udział w ogólnopolskiej akcji.

Uczeń:

- przygotowuje śniadanie
z dostępnych produktów,

- spożywa je zgodnie
z poznanymi zasadami.

 

10.

Czy ta kwoka proszę pana była dobrze wychowana?”- Brzechwa uczy nas dobrych manier – przedstawienie.

Uczeń:

- zna wybrane wiersze,

- prezentuje je w inscenizacji.

 

11.

Uroczystości szkolne.

Uczeń:

- potrafi kulturalnie zachować się podczas uroczystości szkolnych,

- przyjmuje właściwą postawę podczas śpiewania hymnu państwowego.

 

12.

Wyjścia, wyjazdy, wycieczki.

Uczeń:

- zna i stosuje właściwe zasady zachowania podczas jazdy autokarem, w kinie, teatrze, miejscach publicznych.

 

13.

Kulturalni w szkole,
kulturalni w sieci.

Uczeń:

- potrafi według poznanych zasad korzystać z Internetu.

zajęcia komputerowe
narzędzia  TIK

14.

Znam i przestrzegam przykazanie miłości bliźniego.

Uczeń:

- zna treść i znaczenie przykazania miłości,

- wymienia potrzeby drugiego człowieka i umieszcza je na pracy plastycznej.

religia,
m. kreatywna, praca w grupach

 

 

Przewidywane efekty

 

Uczeń zna:  

zasady dobrego zachowania (w szkole, w grupie, przy stole i innych sytuacjach).

Uczeń rozumie:

konieczność  przestrzegania zasad dobrego  zachowania.

Uczeń potrafi:  

podawać przykłady dobrych i nagannych przejawów zachowań z życia codziennego,

•zachować się w różnych sytuacjach życia szkolnego.

Ewaluacja

 

Ewaluacją naszej innowacji będzie prezentacja przedstawienia „Brzechwa uczy nas dobrych manier”.

Sposobem ewaluacji będzie również:

- obserwacja zachowań uczniów, w różnych sytuacjach, która posłuży do opracowania opisowych ocen zachowania  na  I półrocze,  

- ankieta wśród dzieci i rodziców, której celem będzie pozyskanie informacji zwrotnej na temat skuteczności podejmowanych działań,

- artykuły w prasie szkolnej i lokalnej.

 

 

Dobre maniery świadczą o szacunku i wrażliwości na potrzeby innych”

Bibliografia

1.  Kasdepke G.  ”Bon czy ton. Savoir vivre dla dzieci.  Wydawnictwo Literatura, Łódź 2012

2.  Krzyżanek J.  „Dobre maniery, czyli savoir- vivre dla dzieci.”  Papilon, Poznań 2011