PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKIEGO
ŻACZEK
OPRACOWANIE:
Przemysław Mierzyński
Uwagi o realizacji programu.
Program będzie realizowany podczas godzinnych zajęć
pozalekcyjnych w pracowni informatycznej (dostęp do sprzętu
komputerowego oraz Internetu).
Zajęcia będą odbywały się co drugi tydzień, a w razie
konieczności (prace redakcyjne nad wydaniem kolejnego numeru
gazetki szkolnej) przewiduje się dodatkowe spotkania.
Przygotowywanie kolejnych wydań gazetki odbywać się będzie
według opracowanego planu wyznaczającego odpowiedzialnych za
poszczególne zadania.
Cele programu.
Działalność koła dziennikarskiego koncentruje się na redagowaniu
gazetki szkolnej. Z procesu tego wynikają poniższe cele.
Cele ogólne:
- wszechstronny rozwój uczniów,
- rozbudzanie zainteresowań i zdolności,
- kształcenie postaw kreatywnych,
- uczenie odpowiedzialności za własną pracę,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w
tym zawodzie,
- doskonalenie umiejętności komunikowania się,
- korzystanie z różnych źródeł informacji (encyklopedie,
słowniki, prasa, radio, telewizja),
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi formami
wypowiedzi pisemnych,
- doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem
pod względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym,
- przygotowanie uczniów do świadomego i krytycznego odbioru
przekazów medialnych,
- rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej,
- wykorzystanie programów i technik komputerowych.
TEMATYKA ZAJĘĆ |
ZADANIA DO REALIZACJI |
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
|
1.Organizacja pracy
Koła dziennikarskiego. |
1.Przedstawienie
uczniom programu koła
dziennikarskiego.
2. Poznanie oczekiwań
uczniów dotyczących
pracy redakcji.
3. Przydzielenie
poszczególnych funkcji,
zadań do realizacji.
4. Zainicjowanie
współpracy. |
Uczeń:
- podejmuje decyzję
o współpracy w zespole
redakcyjnym,
- dostrzega swoje mocne
strony,
- zna swoje obowiązki,
- wyraża swoje opinie,
- rozwija sprawność
dyskusji. |
2.Zasady tworzenia,
wydawania i rozprowadzania gazetki szkolnej. |
1.Poznanie pracy
dziennikarza i wydawcy.
2.Formułowanie zasad
obowiązujących w pracy
dziennikarza. |
- zna formy pracy
wydawcy i dziennikarza
gazetki,
- wie, jakie cechy
powinien mieć „dobry”
dziennikarz. |
3.Słowniczek młodego
dziennikarza. |
1. Poznanie
podstawowych pojęć
związanych
z dziennikarstwem. |
- zna podstawowe
pojęcia dotyczące pracy
dziennikarskiej,
- operuje poznanymi
pojęciami. |
Czasopisma i gazety –źródła wiedzy. |
1. Poznanie struktury czasopisma.
2. Podział czasopism.
3. Poznanie historii
czasopiśmiennictwa. |
- wie jak stworzyć czasopismo,
- omawia historię
czasopiśmiennictwa. |
Podstawowe gatunki wypowiedzi
dziennikarskiej:
· Sprawozdanie
· Notatka,
· Reportaż,
· Wywiad.
|
1.Poznanie cech i rodzajów
poszczególnych gatunków wypowiedzi dziennikarskiej.
2. Tworzenie różnych form wypowiedzi.
3. Kształcenie sprawności językowej i stylistycznej.
|
- rozumie cechy
poszczególnych form,
- potrafi określić różnice
między podanymi formami wypowiedzi,
- poznaje swoje twórcze
możliwości,
- podejmuje próby redagowania
wypowiedzi poszczególnych
gatunków dziennikarskich,
- poszukuje interesujących tematów,
- umie przeprowadzić wywiad,
-posługuje się językiem
charakterystycznym dla
danej formy wypowiedzi. |
Technologia
komputerowa. |
1.Praca z edytorem tekstu.
2. Formatowanie tekstów.
3. Operacje na plikach i katalogach.
4. Projektowanie i wykonywanie szaty graficznej gazetki
szkolnej. |
-sprawnie posługuje się
sprzętem
komputerowym,
- wykorzystuje programy
komputerowe przydatne
w redagowaniu gazety. |
Podsumowanie
całorocznej pracy
redakcyjnej.
|
1.Omówienie organizacji
pracy koła dziennikarskiego.
2.Przegląd tegorocznych
wydań gazetki szkolnej.
3.Wyróżnienie uczniów
za ich szczególne osiągnięcia
i zaangażowanie. |
- ocenia pracę swoją
i swoich kolegów
- formułuje wnioski do
dalszej pracy. |
EWALUACJA
Zdobyta na zajęciach wiedza będzie weryfikowana w praktycznych
działaniach a każdy etap tej pracy konsultowany i oceniany przez
pozostałych członków grupy podczas spotkań zespołu
redakcyjnego.
Ewaluacja dokonywana będzie więc głównie w oparciu o:
·
działania praktyczne, tj.:
- aktywność i zaangażowanie uczniów podczas zajęć koła
redakcyjnego,
- umiejętność współdziałania w grupie,
- przygotowanie artykułów na kolejne spotkania, zgodnie z
harmonogramem i przydziałem prac dla redaktorów,
- samodzielne wydawanie gazetki szkolnej i jej prezentację na
forum szkoły,
- ankietę skierowaną do uczestników zajęć.
|