SZKOŁA PODSTAWOWA IM. MIKOŁAJA REJA W REJOWCU

 

22-360 Rejowiec, ul. Zwierzyńskiego 8A, tel.: 82-56 88 612, e-mail sekretariat: sekretariat@sprejowiec.pl

NIP 564-157-51-51

 
 
Home

PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKIEGO

Gazetka

ŻACZEK

 

 

PROGRAM KOŁA DZIENNIKARSKIEGO

ŻACZEK

OPRACOWANIE: Przemysław Mierzyński

Uwagi o realizacji programu.

Program będzie realizowany podczas godzinnych zajęć pozalekcyjnych w pracowni informatycznej (dostęp do sprzętu komputerowego oraz Internetu).

Zajęcia będą odbywały się co drugi tydzień, a w razie konieczności (prace redakcyjne nad wydaniem kolejnego numeru gazetki szkolnej) przewiduje się dodatkowe spotkania.

Przygotowywanie kolejnych wydań gazetki odbywać się będzie według opracowanego planu wyznaczającego odpowiedzialnych za poszczególne zadania.

Cele programu.

Działalność koła dziennikarskiego koncentruje się na redagowaniu gazetki szkolnej. Z procesu tego wynikają poniższe cele.

Cele ogólne:

- wszechstronny rozwój uczniów,

- rozbudzanie zainteresowań i zdolności,

- kształcenie postaw kreatywnych,

- uczenie odpowiedzialności za własną pracę,

- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.

Cele szczegółowe:

- zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie,

- doskonalenie umiejętności komunikowania się,

- korzystanie z różnych źródeł informacji (encyklopedie, słowniki, prasa, radio, telewizja),

- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

- rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi pisemnych,

- doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem pod względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym,

- przygotowanie uczniów do świadomego i krytycznego odbioru przekazów medialnych,

- rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej,

- wykorzystanie programów i technik komputerowych.

 

TEMATYKA ZAJĘĆ

ZADANIA DO REALIZACJI

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

 

1.Organizacja pracy

Koła dziennikarskiego.

1.Przedstawienie

uczniom programu koła

dziennikarskiego.

2. Poznanie oczekiwań

uczniów dotyczących

pracy redakcji.

3. Przydzielenie

poszczególnych funkcji,

zadań do realizacji.

4. Zainicjowanie

współpracy.

Uczeń:

- podejmuje decyzję

o współpracy w zespole

redakcyjnym,

- dostrzega swoje mocne

strony,

- zna swoje obowiązki,

- wyraża swoje opinie,

- rozwija sprawność

dyskusji.

2.Zasady tworzenia,

wydawania i rozprowadzania gazetki szkolnej.

1.Poznanie pracy

dziennikarza i wydawcy.

2.Formułowanie zasad

obowiązujących w pracy

dziennikarza.

- zna formy pracy

wydawcy i dziennikarza

gazetki,

- wie, jakie cechy

powinien mieć „dobry”

dziennikarz.

3.Słowniczek młodego

dziennikarza.

1. Poznanie

podstawowych pojęć

związanych

z dziennikarstwem.

- zna podstawowe

pojęcia dotyczące pracy

dziennikarskiej,

- operuje poznanymi

pojęciami.

Czasopisma i gazety –źródła wiedzy.

1. Poznanie struktury czasopisma.

2. Podział czasopism.

3. Poznanie historii

czasopiśmiennictwa.

- wie jak stworzyć czasopismo,

- omawia historię

czasopiśmiennictwa.

Podstawowe gatunki wypowiedzi

dziennikarskiej:

· Sprawozdanie

· Notatka,

· Reportaż,

· Wywiad.

 

1.Poznanie cech i rodzajów

poszczególnych gatunków wypowiedzi dziennikarskiej.

2. Tworzenie różnych form wypowiedzi.

3. Kształcenie sprawności językowej i stylistycznej.

 

- rozumie cechy

poszczególnych form,

- potrafi określić różnice

między podanymi formami wypowiedzi,

- poznaje swoje twórcze

możliwości,

- podejmuje próby redagowania

wypowiedzi poszczególnych

gatunków dziennikarskich,

- poszukuje interesujących tematów,

- umie przeprowadzić wywiad,

-posługuje się językiem

charakterystycznym dla

danej formy wypowiedzi.

Technologia

komputerowa.

1.Praca z edytorem tekstu.

2. Formatowanie tekstów.

3. Operacje na plikach i katalogach.

4. Projektowanie i wykonywanie szaty graficznej gazetki szkolnej.

-sprawnie posługuje się sprzętem komputerowym,

- wykorzystuje programy

komputerowe przydatne

w redagowaniu gazety.

Podsumowanie

całorocznej pracy

redakcyjnej.

 

1.Omówienie organizacji

pracy koła dziennikarskiego.

2.Przegląd tegorocznych

wydań gazetki szkolnej.

3.Wyróżnienie uczniów

za ich szczególne osiągnięcia

i zaangażowanie.

- ocenia pracę swoją

i swoich kolegów

- formułuje wnioski do

dalszej pracy.

 

EWALUACJA

Zdobyta na zajęciach wiedza będzie weryfikowana w praktycznych działaniach a każdy etap tej pracy konsultowany i oceniany przez pozostałych członków grupy podczas spotkań zespołu  redakcyjnego.

Ewaluacja dokonywana będzie więc głównie w oparciu o:

·         działania praktyczne, tj.:

- aktywność i zaangażowanie uczniów podczas zajęć koła redakcyjnego,

- umiejętność współdziałania w grupie,

- przygotowanie artykułów na kolejne spotkania, zgodnie z harmonogramem i przydziałem prac dla redaktorów,

- samodzielne wydawanie gazetki szkolnej i jej prezentację na forum szkoły,

- ankietę skierowaną do uczestników zajęć.